جاذبه های گردشگری شهر شوشتر

  • PDF

شوشتر هم در دوران پیش از اسلام و هم پس از اسلام رونق فراوانی داشته است که آثار آن در مکانهای تاریخی و مذهبی شهر دیده می شود. این شهر معماری و بافت سنتی خاص خود را دارد. از مهم ترین دیدنی های این شهر ۱۴ سازه آبی تاریخی می باشند که در سازمان جهانی یونسکو ثبت شده اند. از جمله این سازه های آبی، مجموعه آبشارها و راههای آبی زیر زمینی شوشتر، پل شادروان، پل لشکر، بند میزان، بند شرابدار، رودخانه دست ساز گرگر، نهر دست ساز داریون، قلعه شوشتر (سلاسل) و... می باشد. به علاوه در این شهر تعداد زیادی آرامگاه متبرکه، امامزاده وجود دارد که به همین علت شوشتر در بین اهالی منطقه با نام «شهرِ چهل پیر» نیز شناخته می شود. طبیعت شوشتر بخصوص در اسفندماه و فصل بهار مورد توجه گردشگران است. بیش از نیمی از آثار ملی ثبت شده در استان خوزستان در شوشتر قرار دارد و طبق اعلام سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خوزستان، در چند سال اخیر شوشتر بیشترین جلب گردشگر را نسبت به سایر شهرهای این استان دارا بوده است.

معماری
بافت سنتی معماری این شهر متراکم و فشرده است. کوچه های باریک و دیوارهای بلند و گذرگاههای تنگ که همگی با گذر از «ساباط»ها یا سایه بان ها به میدانچه های اصلی شهر ختم می شوند، زیبایی کم نظیری دارند. ساباط ها علاوه بر ایجاد فضاهای خنک در معابر، ارتباط دو منزل را در فواصل مختلف ایجاد کرده و علاوه بر پیوند معماری، زمینه ای را برای ارتباط و ساخت طبقات بیشتر فراهم می آورده است. گذرگاه های باریک با پیچ و شکستگیهای مختلف علاوه بر آنکه راه حلی برای گریز از گرما و هدایت جریان باد به کوچه پس کوچه ها و دهلیز و خانه ها بوده اند، محلات مختلف شهر را با پرداختی زیبا به دروازه ها و مدخلهای ورودی شهر مرتبط می ساخته اند. بافت معماری یکدست و همگون با بهره گیری از مصالح بومی یعنی آجر و خلق نقشهای زیبا و ابتکاری تحت عنوان «خوون چینی» بر سر در بناها، جلوه های خوشایندی را در معماری این منطقه ایجاد کرده است. به طور کلی، شکل و ترکیب شوشتر تابع تناسب زمین، موقعیت صخره ها و پستی و بلندیهای خاک و جریان رودخانه هاست. به این ترتیب ارتباطی هنرمندانه با عناصر طبیعی را در جهت خلق فضاهای معماری که در شهرهای دیگر استان یافت نمی شود ایجاد کرده است. شوشتر به لحاظ به کارگیری معماری آجر و آسیابهای آبی ابداعات ویژه ای دارد.

مکانهای دیدنی شوشتر
تاریخی:
مجموعه آبشارهای شوشتر
مسجد جامع شوشتر
پل و سد شادروان شوشتر
قلعه سلاسل
بند میزان
رودخانه دست کند گرگر
دخمه های زرتشتی شوشتر
کاروانسراهای شوشتر
چشمه سوزنگر
توکمری
تو عاشقون
بافت قدیم شوشتر
بند ماهی بازان شوشتر
پل بند لشکر
بند خاک
بند برج عیار
بند شرابدار
پلهای حاج خدایی باطنی و مستوفی، پل شاه علی

دیدنیهای دیگر:
بازار سنتی شوشتر
پل کابلی شوشتر، اولین پل کابلی خاورمیانه و ایران
پارکهای ساحلی داریون، هرمزان، شهید همت پور، شهید مطهری و سیکا
پارک طبیعت آبشار شوشتر، پارک جنگلی شوشتر
باغ های شوشتر
شهرک شوشترنو، برنده جایزه جهانی معماری در سال ۲۰۰۰
سواحل رودخانه کارون و شاخه های متعددش در شوشتر
تپه های سرسبز و دیدنی جاده شوشتر-[عقیلی] در بهار
بیشه زارهای موجود در جزایر و سواحل رودخانه های کارون و دز
کوه فدلک
روستاهای تک تکاب و گرآب

مکان های مذهبی
یکی از دیدنی های مذهبی این شهر، مسجد جامع شوشتر می باشد که از کتیبه های آن چنین استنباط می شود که خلفای عباسی در زمان امام حسن عسگری به ساخت آن اقدام نموده و پس از آن تکمیل و ترمیم شده است. این مسجد با ۵۴ ستون در ایوان و طاقهای موسوم به رومی تأثیر فرهنگ دیرینه ایران و معماری محلی منطقه را با سقفها، گچبریها، کنده کاریها، و مناره ها و آجرکاریهای پر نقش ملهم از فرهنگ اسلامی در قالبی ارزشمند و زیبا به منصه ظهور رسانده است. هم چنین بقعه امامزاده عبدالله یکی از زیباترین بناهای شوشتر با نقشهای ویژه و پلکانها و نوشته هایی بر قطعات سنگی و کاشیها و لچکها و ستونهای بسیار بر بالای تپه ای مشرف بر شهر شوشتر و بقعه براء بن مالک انصاری که در واقع قدیمی ترین مقبره اسلامی در ایران به شمار می رود. قابل ذکر است او یکی از صحابه دلاور پیامبر بود که هنگام فتح شوشتر کشته شد و آرامگاه او در شمال شهر مقابل قلعه سلاسل قرار دارد.
فهرست برخی از آرامگاه های شوشتر:
آرامگاه امامزاده عبدالله شوشتر
مقام صاحب الزمان شوشتر
مقام حضرت عباس شوشتر
مرقد علامه شیخ شوشتری
آرامگاه براءبن مالک انصاری
آرامگاه سید محمد بازار شوشتر
آرامگاه سید محمد ماهرو شوشتر
آرامگاه سید محمد گلابی شوشتر
آرامگاه شعیب نبی شوشتر

ایستگاه راه آهن شوشتر
راه آهن شوشتر-هفت تپه به طول۶۰کیلومتر در تاریخ پنجم خرداد ماه 1392 با حضور وزیر راه و شهرسازی و جمعی از مسولان استانی به دست نماینده ولی فقیه در خوزستان افتتاح شد.اعتبار این پروژه ۲۹میلیارد تومان اعلام شده است. راه آهن شوشتر روزانه در مسیرهای مشهد و تهران جابجایی دارد.

مراکز آموزش عالی
دانشکده هنر شوشتر (زیر مجموعه دانشگاه شهید چمران اهواز)
دانشگاه آزاد اسلامی واحد جامع شوشتر (دارای دو زیرمجموعه به نام واحد شوش و واحد گتوند)
دانشگاه آزاد اسلامی واحد سما شوشتر
دانشکده علوم قضایی
دانشکده علوم پزشکی شوشتر (زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز)
دانشگاه پیام نور واحد شوشتر

 

آخرین به روز رسانی در سه شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۵۴

موقعيت شما: درباره زادگاه خاندان معرفي و تاريخچه شوشتر جاذبه های گردشگری شهر شوشتر